ASPECTES SOBRE IL·LUMINACIÓ
L´interès pel color tant dels pintors com
dels psicòlegs ens han fet adonar-nos que els colors afecten a
les persones i aquestes reaccionen amb sensacions, amb emocions. Responem
i actuem d´acord amb l´estímul que ens proporciona
el color que contemplem. Els occidentals associem el negre a la mort i
el dol i a la Índia el color del dol és el blanc. Quan pensem
en el joc de llums per al nostre espectacle haurem de tenir en compte
aquestes significacions culturals.
Segons la teoria del color, tenim colors llum primaris i secundaris:
COLORS LLUM PRIMARIS: VIOLETA VERD I VERMELL
COLORS LLUM SECUNDRIS: MAGENTA GROC I CIAN (són la suma de dos
primaris)
Llum vermella+llum verda: llum groga
Llum vermella+llum violeta: llum magenta
Llum violeta+llum verda: llum cian
Amb els colors llum podem aconseguir tantes variacions
com amb els colors pigment, per síntesi additiva: afegint llum.
La suma dels colors llum primaris: blanc.
També podem parlar dels colors càlids i els colors freds.
Els càlids són els que donen sensació de calor i
majorment són els grocs, taronges, vermells i magentes. Els colors
freds són els que donen sensació de fred, humitat i són
els verds, els blaus i els violetes. També es poden utilitzar filtres
o plantilles que distorsionen els focus de llum, com per exemple plantilles
de formes dibuixades de fulles o vegetació fent la projeccio de
la llum com amb fragments o posant filtres de paper cel·lofana
per enmascarar el color del focus aconseguint uns altres efectes. Es tracta
de pintar amb llums. Compte! Perquè les altes tempetarures del
focus poden arribar a fondre aquests papers si estan massa temps il·luminats.
Una alternativa són els acetats de policarbonat preparats per suportar
les altes temperatures que generen els focus. Les marques més utilitzades
són les Lee i Rosco amb un ampli catàleg de filtres càlids
i freds. El número 56 de la gamma efectes especials
l´assenyalen com a molt apropiat per a espectacles musicals. Existeixen
publicacions que aconsellen sobre l´ús d´aquests filtres
, com per exemple el manual Iluminación de Juan Carlos
Moreno.
Tanmateix, el disseny de la il·luminació depèn en
gran part de les formes, volums, textures i els colors dels objectes a
il·luminar que han fet l´escenògraf, el dissenyador
de vestuari i el maquillador.
També hem de parlar aquí de la nostra concepció del
món occidental en el que vivim: l´espectador occidental llegeix
l´espectacle de la mateixa manera que llegeix un text: d´equerra
a dreta. En conseqüència un actor molt il·luminat des
del costat esquerra adquireix moviment, harmonia, dinamisme; mentre que
si és il·luminat des de la dreta el seu moviment resularà
aturat, sense prou impuls
Quan pensem en la llum hem de tenir en compte, la qualitat, el color,
la quantitat i l´emplaçament.
La llum ha d´estar harmonitzada i abans de treure un efecte s´introduirà
un altre. L´escenari no ha de quedar mai a les fosques per un canvi
de llum. Una il·luminació obscura resultarà negativa,
per tant, si es necessita un ambient nocturn, s´alleugirà
la intensitat de la llum sense arribar a anular la silueta expressiva
de l´intèrpret.
Finalment donarem alguns consells generals en quant a il·luminació
que poden resultar d´utlitat:
CONSELLS ÚTILS:
1. Prevenir les taques de llum en el decorat
2. No deixar a les fosques una ecena per canvis de llum
3. Evitar fuites de llum pels laterals dels reflectors.
4. Situar bé els llums per a que la il·luminació
no entri en el pati de butaques (platea) i deixi a les fosques als espectadors.
5. Utilitzar filtres en funció dels colors i les textures dels
decorats.Mantenir il·luminat al grup de ballarins o actors.
6. El tècnic de llum haurà d´anar guiat per un esquema
que senyali els efectes així com les entrades i sortides de llum.
Per a establir un sitema d´il·luminació
bàsic, si no es te una gran infraestructura, són l`àmbre,
el blanc i el rosa pàl·lid.
FITXA 11 PER AL TÈCNIC
DE LLUMS, FITXA 4 DELS COLORS LLUM i informació
ampliada sobre il·luminació (pàgs 18-21)de la Guia
Didàctica
|